/ Συνεντεύξεις


O κ. Φ. Πετσάλνικος στον ΑΝΤ1 FM

(Ημερομηνία καταχώρησης: 09/05/2001 17:54:05)
 

Ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Φίλιππος Πετσάλνικος μιλά για το αδιέξοδο στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην εκπομπή ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ με τον Θ. ΣΙΑΦΑΚΑ

Κατά την άποψή μου δεν υπάρχει κανένας λόγος να υπάρχει ένταση στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, γιατί το νομοσχέδιο αυτό το οποίο είχαμε ανακοινώσει, δημοσιοποιήσει από τον περασμένο Ιανουάριο, στις λεπτομέρειες του, βέβαια σε γενικές αρχές είχαμε δώσει από το καλοκαίρι τις θέσεις μας στην δημοσιότητα, αλλά από τον Ιανουάριο δώσαμε τις συγκεκριμένες διατάξεις, έγινε ένας διάλογος επί 4 περίπου μήνες με όλους τους φορείς των ΤΕΙ αλλά και τους εκπροσώπους των πρυτάνεων.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Κάποιους δεν τους πείσατε προφανώς.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει αντιπαράθεση επαναλαμβάνω, ιδιαίτερα από πλευράς των πρυτάνεων γιατί το βλέπω και εγώ στον τύπο, γιατί όπως έχω εξηγήσει και ρητώς αναφέρουν οι συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου αυτού δεν θίγονται τα πανεπιστήμια για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, είναι τα ίδια πριν και μετά το νομοσχέδιο.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εδώ δημιουργείται ένα κλίμα, έχουμε παραιτήσεις, έχουμε αντιδράσεις, έχουμε κινητοποιήσεις κλείνουν τα ΤΕΙ, δημιουργείται ένα κλίμα έντασης που βεβαίως κανείς δεν γνωρίζει που θα καταλήξει.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σε σχέση με την παραίτηση που υπέβαλε ο κ. Ξανθόπουλος και ο αντιπρύτανης ο κ. Σιμόπουλος επαναλαμβάνω ότι κατά την άποψή μου δεν υπάρχει λόγος για παραιτήσεις.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι όμως ένα πραγματικό γεγονός η παραίτηση αυτή, εκτός και αν δεν γίνει αποδεκτή από ότι διαβάζω. Θα γίνει αποδεκτή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κατά την άποψή μου δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει παραίτηση κατ αρχήν, άρα κατά την άποψή μου δεν υπάρχει λόγος να γίνει και αποδεκτή από πλευράς μας. Αλλά αυτή είναι η άποψή μου. Ο κ. Ξανθόπουλος βέβαια εξακολουθεί, έχει την δικιά του άποψη, λεει ότι τα ΤΕΙ θα έπρεπε να ενταχθούν στα πανεπιστήμια. Έχουμε εξηγήσει πολλές φορές στον κ. Ξανθόπουλο αλλά και σε συναδέλφους του που είχαν διατυπώσει παραπλήσια άποψη ότι δεν θέλουμε άλλα 14 πανεπιστήμια, η χώρα μας δεν χρειάζεται άλλα.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σημασία έχει ότι ο κ. Ξανθόπουλος, ίσως και κάποιοι άλλοι δεν έχουν πειστεί. Και αυτή τη στιγμή έχουμε αυτή την παραίτηση, έχουμε αυτές τις κινητοποιήσεις, κλείνουν τα ΤΕΙ, βάλλεστε και από τα δυο μέτωπα και από κάποιους από τα ΤΕΙ και από τα ΤΕI.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σωστά είπατε, από κάποιους από τα ΤΕΙ.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχουν και κάποιοι που συμφωνούν, αυτό να το αναγνωρίσουμε.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η μεγάλη πλειοψηφία σαφώς συμφωνεί. Οι σπουδαστές καταρχήν θέλουν την θεσμική ολοκλήρωση και ενίσχυση των ΤΕΙ και το πολύ μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών στα ΤΕΙ που αντιλαμβάνονται ότι αυτό είναι μια καινούρια πρόκληση για τα ΤΕΙ για να γίνουν ακόμα πιο ανταγωνιστικά απέναντι στα ΤΕΙ των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η κυβέρνηση, εσείς, έχετε την διάθεση να συζητήσετε ακόμα περισσότερο και να υπάρξουν και κάποιες πιο συγκεκριμένες βελτιώσεις σε αυτό το νομοσχέδιο, και σε ποια κατεύθυνση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια της βουλής πάντα υπάρχουν οι δυνατότητες, άλλωστε αυτή είναι η πιο ουσιαστική φάση του διαλόγου για κάθε νομοσχέδιο να συζητείται στην βουλή των Ελλήνων.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Διαβάζω στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ότι υπάρχει διάθεση από την πλευρά της κυβέρνησης να προχωρήσει σε δυο βασικές αλλαγές σε ότι αφορά την εφαρμοσμένη έρευνα και την απρόσκοπτη πρόσβαση των αποφοίτων στα μεταπτυχιακά.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήταν ευθύς εξαρχής η άποψη μου ότι θα πρέπει να βελτιώσουμε τις αρχικές διατάξεις και σε ότι αφορά την δυνατότητα των ΤΕΙ να κάνουν εφαρμοσμένη έρευνα, τεχνολογική έρευνα γιατί και αυτός είναι ένας βασικός ρόλος μια από τις βασικές τους αποστολές και σε ότι αφορά την απρόσκοπτη πρόσβαση των πτυχιούχων τους, υπό τις προϋποθέσεις που πάντα ισχύουν για πτυχιούχους τριτοβάθμιων ή ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, να έχουν πρόσβαση στις μεταπτυχιακές σπουδές. Σαφώς τέτοιου είδους βελτιώσεις θα γίνουν.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι πρυτάνεις ζητούν η αξιολόγηση να προηγηθεί της ένταξης των ΤΕΙ, και να γίνει αυτή η αξιολόγηση από ειδική επιτροπή.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σε αυτό το θέμα έχουμε εξηγήσει πολλές φορές στην αντιπροσωπεία των πρυτάνεων, στις 6, 7 συναντήσεις που έχουμε κάνει για τα θέματα του νομοσχεδίου, πρώτα από όλα όλες οι ευρωπαϊκές χώρες που σχετικά πρόσφατα προέβησαν σε αντίστοιχες κινήσεις, δηλαδή στην ένταξη των δικών τους ΤΕΙ στην δική τους ανώτατη εκπαίδευση, με πιο πρόσφατο παράδειγμα εκείνο της Γερμανίας που πέρσι το Μάρτιο ψήφισε νόμο εντάσσοντας τα δικά της ΤΕΙ στην ανώτατη εκπαίδευση, όλες οι χώρες προέβησαν σε αυτές τις κινήσεις χωρίς να προβούν σε μια ιδιαίτερη αξιολόγηση. Δεύτερον η αξιολόγηση ποτέ δεν μπορεί να έχει το χαρακτήρα μιας απλής διαπιστωτικής πράξης που θα οδηγεί σε προαγωγή ή σε στασιμότητα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η αξιολόγηση πρέπει να είναι μια διαρκής διαδικασία και γι αυτό έχουμε δώσει στην δημοσιότητα την πρότασή μας εδώ και 1,5 χρόνο για την λειτουργία του συμβουλίου ανώτατης εκπαίδευσης, πρέπει να αξιολογούνται συνεχώς όλα τα ΤΕΙ και όλα τα πανεπιστήμια της χώρα μας, όχι για να τα τιμωρήσουμε αλλά για να διαπιστώσουμε σε ποιες περιπτώσεις θα πρέπει να παρεμβαίνει υποστηρικτικά η πολιτεία.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν μπορούσε αυτό να είχε προηγηθεί μέσα από έναν εξαντλητικό διάλογο και να έχετε καταλήξει σε αποφάσεις.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτά τα έχουμε εξηγήσει αλλά ο κ. Ξανθόπουλος και ορισμένοι άλλοι προτείνουν κάτι άλλο να γίνει αξιολόγηση των ΤΕΙ, και όσα ας το πούμε επιτύχουν σε αυτή την αξιολόγηση να ενταχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση και μάλιστα ο κ. Ξανθόπουλος λεει να ενταχθούν στα πανεπιστήμια.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί είναι παράλογο αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Να σας εξηγήσω, πρώτον όπως είπα γιατί θα ήταν ένα εφεύρημα δικό μας στην Ελλάδα, δεύτερον γιατί δεν είναι κουτοί οι Ευρωπαίοι που προκειμένου να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του δικού τους εκπαιδευτικού συστήματος δεν προέβησαν σε τέτοιες διαδικασίες, αλλά πέρα από αυτό αν ακολουθούσαν αυτή την πρακτική τότε θα υπήρχαν ιδρύματα δυο κατηγοριών.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το άλλο που λετε εσείς λειτουργεί ισοπεδωτικά, για εκείνον που είναι ικανός και για εκείνον που δεν είναι.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εάν κάποιοι περνούσαν τον δείκτη της αξιολόγησης τότε δεν θα ήταν πλέον ΤΕΙ θα ήταν κάτι άλλο, θα ζητούσαν άλλου είδους πτυχία, άλλου είδους επαγγελματικά δικαιώματα και θα άνοιγαν οι ασκοί του Αιόλου τότε, γενικά των πανεπιστημίων της χώρας. Τότε λοιπόν θα υπήρχε ένα φοβερό μπέρδεμα και θα υπήρχαν αδιέξοδα τα οποία κανείς δεν θα μπορούσε να επιλύσει. Εδώ λοιπόν κάνουμε μια διαπιστωτική πράξη λέγοντας ότι τα ΤΕΙ ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση, γιατί ήδη έχουν τα χαρακτηριστικά ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, είναι εδώ και 18 χρόνια με τη δικιά τους πορεία, είναι πλήρως αυτοδιοικούμενα ιδρύματα, έχουν διάρκεια σπουδών εκ του νόμου.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κ. Ξανθόπουλος λεει κάτι άλλο ότι δεν μπορούν όλα να ανταποκριθούν σε αυτές τις ανάγκες και αυτές τις απαιτήσεις. Κατά συνέπεια από τη στιγμή που δεν μπορούν όλα γιατί να υπάρχει αυτή η εξίσωση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ποιος λεει ότι δεν μπορούν όλα;
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κ. Ξανθόπουλος.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο κ. Ξανθόπουλος θα μπορούσε να έχει άποψη, και έχει απόλυτο δικαίωμα να έχει άποψη για το δικό του ίδρυμα, για το Πολυτεχνείο. Αλλά δεν είναι δυνατόν ο κ.Ξανθόπουλος να λεει ότι τα τάδε ΤΕΙ δεν λειτουργούν σωστά.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εσείς λετε λοιπόν ότι όλα τα ΤΕΙ μπορούν να ανωτατοποιηθούν.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως, η διαπιστωτική πράξη δείχνει ότι με βάσει την πορεία που επί 18 χρόνια έχουν διανύσει τα ΤΕΙ και με βάση τα επιτεύγματα που έχουν στο επίπεδο της εκπαίδευσης της παραγωγής στελεχών κ.τ.λ ότι όντως τα ΤΕΙ έχουν όλα τα χαρακτηριστικά της ανώτατης εκπαίδευσης. Έχουν όμως διαφορετικό ρόλο από εκείνον που έχουν τα πανεπιστήμια και αυτούς τους ρόλους περιγράφουμε στο νομοσχέδιο.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως προκύπτει ο όρος μη πανεπιστημιακά ιδρύματα κατά συνέπεια.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν νομίζω ότι είναι πλέον δόκιμος ο όρος μη πανεπιστημιακά. Υπήρχε μια άποψη που είχε αποτυπωθεί είναι όμως ένα από τα θέματα που συζητάμε και είμαι σίγουρος ότι στη διάρκεια της συζήτησης στη βουλή, αυτό το θέμα θα συζητηθεί.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί έτσι όπως το θέτουμε μη πανεπιστημιακά ιδρύματα ακυρώνει όλη την εισαγωγή που μας κάνατε προηγουμένως, έτσι δεν είναι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κοιτάξτε ο όρος Non University δεν χρησιμοποιείται σε νομοθετήματα, δεν είναι ο όρος που με τον πλέον επίσημο τρόπο θα έλεγα χρησιμοποιείται και αλλού, ωστόσο υπήρξε αυτή η διατύπωση ακριβώς για να διαφοροποιηθεί ακόμα περισσότερο ο ρόλος και η αποστολή, να γίνει δηλαδή ευκρινέστερος των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, αλλά εγώ εκτιμώ ότι με τις διατυπώσεις που έχουμε στο πρώτο άρθρο μάλιστα ως προς το ρόλο και την αποστολή των πανεπιστημίων από τη μια πλευρά και το ρόλο και την αποστολή των ΤΕΙ, και αντίστοιχες διατυπώσεις υπάρχουν για τα νομοθετήματα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών για τα δικά τους πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεν νομίζω ότι ο ρόλος μη πανεπιστημιακός είναι ιδιαίτερα δόκιμος. Κατά την άποψη μου θα πρέπει μάλλον να αλλάξει.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Να πάμε στο ζήτημα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Σύμφωνα λοιπόν με το νομοσχέδιο τα προγράμματα αυτά τα μεταπτυχιακά των ΤΕΙ θα διοργανώνονται στα ΑΕΙ.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ λεμε κάτι άλλο ότι τους μεταπτυχιακούς τίτλους θα πρέπει να τους δίνουν τα πανεπιστήμια και αυτό είναι η διεθνής ακαδημαϊκή πρακτική. Όντως δηλαδή το διδακτορικό και το Μάστερ θα πρέπει να το δίνει το πανεπιστήμιο.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν μπορούν τα ΤΕΙ να οργανώνουν τα δικά τους μεταπτυχιακά προγράμματα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι και πουθενά αλλού στον κόσμο τα ΤΕΙ δεν διοργανώνουν αυτοτελώς μεταπτυχιακούς τίτλους.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτό δεν τα βάζει σε δεύτερη μοίρα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δίδουμε την δυνατότητα και στα ΤΕΙ της χώρας μας να συνδιοργανώνουν ή να συμπράττουν μεταπτυχιακά προγράμματα ακριβώς συνεργαζόμενα με πανεπιστήμια της χώρας μας, άλλωστε στην πράξη αυτό συνέβαινε συνεργαζόντουσαν ΤΕΙ της χώρας μας με πανεπιστημιακά ιδρύματα και μάλιστα πολύ καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού αλλά βέβαια τους μεταπτυχιακούς τίτλους τους έδιναν στην περίπτωση αυτή τα πανεπιστήμια. Τώρα λοιπόν λεμε ότι το ίδιο πρέπει να γίνει και στην Ελλάδα γιατί είναι πραγματικά οξύμωρο να μπορεί ένα ΤΕΙ της χώρας μας να συνεργάζεται, να συνδιοργανώνει μεταπτυχιακά προγράμματα με πανεπιστήμιο του εξωτερικού και να μην μπορεί να γίνεται το ίδιο και μέσα στη χώρα μας.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Στο ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων, υπάρχει ένα ζήτημα και ένας φόβος θα λέγαμε, δικαιολογημένος ή αδικαιολόγητος θα μας το πείτε εσείς, οι πρυτάνεις και κάποιοι φοιτητές των ΑΕΙ φοβούνται ότι αυτή η διαδικασία θα έχει ως αποτέλεσμα κάποιοι πτυχιούχοι σχολών των ΑΕΙ, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα απολέσουν τα επαγγελματικά τους προνόμια και δικαιώματα, τους φοβίζει αν θέλετε αυτή η ανωτατοποίηση.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν θα πρέπει να υπάρχει τέτοιος φόβος γιατί είναι ρητή η διάταξη του νομοσχεδίου ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΙ είναι αυτά που έχουν κατοχυρωθεί με την έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων και θα είναι τα ίδια και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τότε γιατί γίνεται αυτό το νομοσχέδιο για την ανωτατοποίηση, αφού δεν θα μπορεί να έχουν μεταπτυχιακά προγράμματα, αφού τα επαγγελματικά δικαιώματα των φοιτητών των ΤΕΙ παραμένουν τα ίδια τότε γιατί γίνεται αυτή η διαδικασία.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πρώτα από όλα όπως είπαμε δίνουμε την δυνατότητα στην διοργάνωση μεταπτυχιακών προγραμμάτων, αυτό γίνεται και στην Ευρώπη, και εκεί τα ΤΕΙ συνδιοργανώνουν προγράμματα. Δεύτερον αναγνωρίζουμε επισήμως ότι το πτυχίο των αποφοίτων των ΤΕΙ είναι ο πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος που δίνει την δυνατότητα και στους φοιτητές των ΤΕΙ να παρακολουθήσουν μεταπτυχιακά προγράμματα όπως εγένοντο δεκτοί σε πανεπιστήμια του εξωτερικού να μπορούν να γίνουν δεκτοί και σε πανεπιστήμια της χώρας μας. Επίσης αναβαθμίζουμε θέματα που αφορούν τα προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού. Με άλλα λόγια αυτό το νομοσχέδιο και ενισχύει τα ΤΕΙ και ταυτόχρονα τα θέτει μπροστά σε μια νέα πρόκληση ώστε να ανταποκριθούν και ως τυπικά ανήκοντα πλέον στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας μας και παράλληλα με αυτόν τον τρόπο ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητα τους απέναντι στα ομοειδή ιδρύματα, δηλαδή στα ΤΕΙ των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Επειδή η κυβέρνηση έχει μια κακή εμπειρία, πολύ πρόσφατη εμπειρία με το ασφαλιστικό, αισθάνεστε ότι η κυβέρνηση είναι δυνατή να περάσει αυτό το νομοσχέδιο χωρίς κραδασμούς, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα; Θα περάσει αυτό το νομοσχέδιο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έγινε μια πολύ καλή συζήτηση στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής όπου εψηφίσθη το νομοσχέδιο που είναι τώρα στην ολομέλεια και είμαι σίγουρος ότι μέσα εκεί από την πολύ ουσιαστική συζήτηση που αναμένω και στην ολομέλεια της βουλής, θα δοθεί η δυνατότητα της ολοκλήρωσης αυτής της προσπάθειας της κυβέρνησης. Είναι έπ ωφελεία της εκπαίδευσής μας και τίποτα άλλο.
Συνέντευξη Υφυπουργού Παιδείας κ. Φ. Πετσάλνικου στο Θάνο Σιαφάκα
Κατά την άποψή μου δεν υπάρχει κανένας λόγος να υπάρχει ένταση στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, γιατί το νομοσχέδιο αυτό το οποίο είχαμε ανακοινώσει, δημοσιοποιήσει από τον περασμένο Ιανουάριο, στις λεπτομέρειες του, βέβαια σε γενικές αρχές είχαμε δώσει από το καλοκαίρι τις θέσεις μας στην δημοσιότητα, αλλά από τον Ιανουάριο δώσαμε τις συγκεκριμένες διατάξεις, έγινε ένας διάλογος επί 4 περίπου μήνες με όλους τους φορείς των ΤΕΙ αλλά και τους εκπροσώπους των πρυτάνεων.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Κάποιους δεν τους πείσατε προφανώς.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει αντιπαράθεση επαναλαμβάνω, ιδιαίτερα από πλευράς των πρυτάνεων γιατί το βλέπω και εγώ στον τύπο, γιατί όπως έχω εξηγήσει και ρητώς αναφέρουν οι συγκεκριμένες διατάξεις του νομοσχεδίου αυτού δεν θίγονται τα πανεπιστήμια για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, είναι τα ίδια πριν και μετά το νομοσχέδιο.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εδώ δημιουργείται ένα κλίμα, έχουμε παραιτήσεις, έχουμε αντιδράσεις, έχουμε κινητοποιήσεις κλείνουν τα ΤΕΙ, δημιουργείται ένα κλίμα έντασης που βεβαίως κανείς δεν γνωρίζει που θα καταλήξει.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σε σχέση με την παραίτηση που υπέβαλε ο κ. Ξανθόπουλος και ο αντιπρύτανης ο κ. Σιμόπουλος επαναλαμβάνω ότι κατά την άποψή μου δεν υπάρχει λόγος για παραιτήσεις.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι όμως ένα πραγματικό γεγονός η παραίτηση αυτή, εκτός και αν δεν γίνει αποδεκτή από ότι διαβάζω. Θα γίνει αποδεκτή;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κατά την άποψή μου δεν υπάρχει λόγος να υπάρχει παραίτηση κατ αρχήν, άρα κατά την άποψή μου δεν υπάρχει λόγος να γίνει και αποδεκτή από πλευράς μας. Αλλά αυτή είναι η άποψή μου. Ο κ. Ξανθόπουλος βέβαια εξακολουθεί, έχει την δικιά του άποψη, λεει ότι τα ΤΕΙ θα έπρεπε να ενταχθούν στα πανεπιστήμια. Έχουμε εξηγήσει πολλές φορές στον κ. Ξανθόπουλο αλλά και σε συναδέλφους του που είχαν διατυπώσει παραπλήσια άποψη ότι δεν θέλουμε άλλα 14 πανεπιστήμια, η χώρα μας δεν χρειάζεται άλλα.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Σημασία έχει ότι ο κ. Ξανθόπουλος, ίσως και κάποιοι άλλοι δεν έχουν πειστεί. Και αυτή τη στιγμή έχουμε αυτή την παραίτηση, έχουμε αυτές τις κινητοποιήσεις, κλείνουν τα ΤΕΙ, βάλλεστε και από τα δυο μέτωπα και από κάποιους από τα ΤΕΙ και από τα ΤΕI.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σωστά είπατε, από κάποιους από τα ΤΕΙ.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχουν και κάποιοι που συμφωνούν, αυτό να το αναγνωρίσουμε.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η μεγάλη πλειοψηφία σαφώς συμφωνεί. Οι σπουδαστές καταρχήν θέλουν την θεσμική ολοκλήρωση και ενίσχυση των ΤΕΙ και το πολύ μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών στα ΤΕΙ που αντιλαμβάνονται ότι αυτό είναι μια καινούρια πρόκληση για τα ΤΕΙ για να γίνουν ακόμα πιο ανταγωνιστικά απέναντι στα ΤΕΙ των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η κυβέρνηση, εσείς, έχετε την διάθεση να συζητήσετε ακόμα περισσότερο και να υπάρξουν και κάποιες πιο συγκεκριμένες βελτιώσεις σε αυτό το νομοσχέδιο, και σε ποια κατεύθυνση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια της βουλής πάντα υπάρχουν οι δυνατότητες, άλλωστε αυτή είναι η πιο ουσιαστική φάση του διαλόγου για κάθε νομοσχέδιο να συζητείται στην βουλή των Ελλήνων.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Διαβάζω στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ότι υπάρχει διάθεση από την πλευρά της κυβέρνησης να προχωρήσει σε δυο βασικές αλλαγές σε ότι αφορά την εφαρμοσμένη έρευνα και την απρόσκοπτη πρόσβαση των αποφοίτων στα μεταπτυχιακά.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ήταν ευθύς εξαρχής η άποψη μου ότι θα πρέπει να βελτιώσουμε τις αρχικές διατάξεις και σε ότι αφορά την δυνατότητα των ΤΕΙ να κάνουν εφαρμοσμένη έρευνα, τεχνολογική έρευνα γιατί και αυτός είναι ένας βασικός ρόλος μια από τις βασικές τους αποστολές και σε ότι αφορά την απρόσκοπτη πρόσβαση των πτυχιούχων τους, υπό τις προϋποθέσεις που πάντα ισχύουν για πτυχιούχους τριτοβάθμιων ή ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, να έχουν πρόσβαση στις μεταπτυχιακές σπουδές. Σαφώς τέτοιου είδους βελτιώσεις θα γίνουν.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι πρυτάνεις ζητούν η αξιολόγηση να προηγηθεί της ένταξης των ΤΕΙ, και να γίνει αυτή η αξιολόγηση από ειδική επιτροπή.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σε αυτό το θέμα έχουμε εξηγήσει πολλές φορές στην αντιπροσωπεία των πρυτάνεων, στις 6, 7 συναντήσεις που έχουμε κάνει για τα θέματα του νομοσχεδίου, πρώτα από όλα όλες οι ευρωπαϊκές χώρες που σχετικά πρόσφατα προέβησαν σε αντίστοιχες κινήσεις, δηλαδή στην ένταξη των δικών τους ΤΕΙ στην δική τους ανώτατη εκπαίδευση, με πιο πρόσφατο παράδειγμα εκείνο της Γερμανίας που πέρσι το Μάρτιο ψήφισε νόμο εντάσσοντας τα δικά της ΤΕΙ στην ανώτατη εκπαίδευση, όλες οι χώρες προέβησαν σε αυτές τις κινήσεις χωρίς να προβούν σε μια ιδιαίτερη αξιολόγηση. Δεύτερον η αξιολόγηση ποτέ δεν μπορεί να έχει το χαρακτήρα μιας απλής διαπιστωτικής πράξης που θα οδηγεί σε προαγωγή ή σε στασιμότητα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η αξιολόγηση πρέπει να είναι μια διαρκής διαδικασία και γι αυτό έχουμε δώσει στην δημοσιότητα την πρότασή μας εδώ και 1,5 χρόνο για την λειτουργία του συμβουλίου ανώτατης εκπαίδευσης, πρέπει να αξιολογούνται συνεχώς όλα τα ΤΕΙ και όλα τα πανεπιστήμια της χώρα μας, όχι για να τα τιμωρήσουμε αλλά για να διαπιστώσουμε σε ποιες περιπτώσεις θα πρέπει να παρεμβαίνει υποστηρικτικά η πολιτεία.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν μπορούσε αυτό να είχε προηγηθεί μέσα από έναν εξαντλητικό διάλογο και να έχετε καταλήξει σε αποφάσεις.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτά τα έχουμε εξηγήσει αλλά ο κ. Ξανθόπουλος και ορισμένοι άλλοι προτείνουν κάτι άλλο να γίνει αξιολόγηση των ΤΕΙ, και όσα ας το πούμε επιτύχουν σε αυτή την αξιολόγηση να ενταχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση και μάλιστα ο κ. Ξανθόπουλος λεει να ενταχθούν στα πανεπιστήμια.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί είναι παράλογο αυτό;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Να σας εξηγήσω, πρώτον όπως είπα γιατί θα ήταν ένα εφεύρημα δικό μας στην Ελλάδα, δεύτερον γιατί δεν είναι κουτοί οι Ευρωπαίοι που προκειμένου να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του δικού τους εκπαιδευτικού συστήματος δεν προέβησαν σε τέτοιες διαδικασίες, αλλά πέρα από αυτό αν ακολουθούσαν αυτή την πρακτική τότε θα υπήρχαν ιδρύματα δυο κατηγοριών.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Το άλλο που λετε εσείς λειτουργεί ισοπεδωτικά, για εκείνον που είναι ικανός και για εκείνον που δεν είναι.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εάν κάποιοι περνούσαν τον δείκτη της αξιολόγησης τότε δεν θα ήταν πλέον ΤΕΙ θα ήταν κάτι άλλο, θα ζητούσαν άλλου είδους πτυχία, άλλου είδους επαγγελματικά δικαιώματα και θα άνοιγαν οι ασκοί του Αιόλου τότε, γενικά των πανεπιστημίων της χώρας. Τότε λοιπόν θα υπήρχε ένα φοβερό μπέρδεμα και θα υπήρχαν αδιέξοδα τα οποία κανείς δεν θα μπορούσε να επιλύσει. Εδώ λοιπόν κάνουμε μια διαπιστωτική πράξη λέγοντας ότι τα ΤΕΙ ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση, γιατί ήδη έχουν τα χαρακτηριστικά ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, είναι εδώ και 18 χρόνια με τη δικιά τους πορεία, είναι πλήρως αυτοδιοικούμενα ιδρύματα, έχουν διάρκεια σπουδών εκ του νόμου.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κ. Ξανθόπουλος λεει κάτι άλλο ότι δεν μπορούν όλα να ανταποκριθούν σε αυτές τις ανάγκες και αυτές τις απαιτήσεις. Κατά συνέπεια από τη στιγμή που δεν μπορούν όλα γιατί να υπάρχει αυτή η εξίσωση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ποιος λεει ότι δεν μπορούν όλα;
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο κ. Ξανθόπουλος.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο κ. Ξανθόπουλος θα μπορούσε να έχει άποψη, και έχει απόλυτο δικαίωμα να έχει άποψη για το δικό του ίδρυμα, για το Πολυτεχνείο. Αλλά δεν είναι δυνατόν ο κ.Ξανθόπουλος να λεει ότι τα τάδε ΤΕΙ δεν λειτουργούν σωστά.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Εσείς λετε λοιπόν ότι όλα τα ΤΕΙ μπορούν να ανωτατοποιηθούν.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως, η διαπιστωτική πράξη δείχνει ότι με βάσει την πορεία που επί 18 χρόνια έχουν διανύσει τα ΤΕΙ και με βάση τα επιτεύγματα που έχουν στο επίπεδο της εκπαίδευσης της παραγωγής στελεχών κ.τ.λ ότι όντως τα ΤΕΙ έχουν όλα τα χαρακτηριστικά της ανώτατης εκπαίδευσης. Έχουν όμως διαφορετικό ρόλο από εκείνον που έχουν τα πανεπιστήμια και αυτούς τους ρόλους περιγράφουμε στο νομοσχέδιο.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως προκύπτει ο όρος μη πανεπιστημιακά ιδρύματα κατά συνέπεια.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν νομίζω ότι είναι πλέον δόκιμος ο όρος μη πανεπιστημιακά. Υπήρχε μια άποψη που είχε αποτυπωθεί είναι όμως ένα από τα θέματα που συζητάμε και είμαι σίγουρος ότι στη διάρκεια της συζήτησης στη βουλή, αυτό το θέμα θα συζητηθεί.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γιατί έτσι όπως το θέτουμε μη πανεπιστημιακά ιδρύματα ακυρώνει όλη την εισαγωγή που μας κάνατε προηγουμένως, έτσι δεν είναι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κοιτάξτε ο όρος Non University δεν χρησιμοποιείται σε νομοθετήματα, δεν είναι ο όρος που με τον πλέον επίσημο τρόπο θα έλεγα χρησιμοποιείται και αλλού, ωστόσο υπήρξε αυτή η διατύπωση ακριβώς για να διαφοροποιηθεί ακόμα περισσότερο ο ρόλος και η αποστολή, να γίνει δηλαδή ευκρινέστερος των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, αλλά εγώ εκτιμώ ότι με τις διατυπώσεις που έχουμε στο πρώτο άρθρο μάλιστα ως προς το ρόλο και την αποστολή των πανεπιστημίων από τη μια πλευρά και το ρόλο και την αποστολή των ΤΕΙ, και αντίστοιχες διατυπώσεις υπάρχουν για τα νομοθετήματα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών για τα δικά τους πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεν νομίζω ότι ο ρόλος μη πανεπιστημιακός είναι ιδιαίτερα δόκιμος. Κατά την άποψη μου θα πρέπει μάλλον να αλλάξει.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Να πάμε στο ζήτημα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Σύμφωνα λοιπόν με το νομοσχέδιο τα προγράμματα αυτά τα μεταπτυχιακά των ΤΕΙ θα διοργανώνονται στα ΑΕΙ.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εδώ λεμε κάτι άλλο ότι τους μεταπτυχιακούς τίτλους θα πρέπει να τους δίνουν τα πανεπιστήμια και αυτό είναι η διεθνής ακαδημαϊκή πρακτική. Όντως δηλαδή το διδακτορικό και το Μάστερ θα πρέπει να το δίνει το πανεπιστήμιο.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεν μπορούν τα ΤΕΙ να οργανώνουν τα δικά τους μεταπτυχιακά προγράμματα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όχι και πουθενά αλλού στον κόσμο τα ΤΕΙ δεν διοργανώνουν αυτοτελώς μεταπτυχιακούς τίτλους.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Αυτό δεν τα βάζει σε δεύτερη μοίρα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δίδουμε την δυνατότητα και στα ΤΕΙ της χώρας μας να συνδιοργανώνουν ή να συμπράττουν μεταπτυχιακά προγράμματα ακριβώς συνεργαζόμενα με πανεπιστήμια της χώρας μας, άλλωστε στην πράξη αυτό συνέβαινε συνεργαζόντουσαν ΤΕΙ της χώρας μας με πανεπιστημιακά ιδρύματα και μάλιστα πολύ καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού αλλά βέβαια τους μεταπτυχιακούς τίτλους τους έδιναν στην περίπτωση αυτή τα πανεπιστήμια. Τώρα λοιπόν λεμε ότι το ίδιο πρέπει να γίνει και στην Ελλάδα γιατί είναι πραγματικά οξύμωρο να μπορεί ένα ΤΕΙ της χώρας μας να συνεργάζεται, να συνδιοργανώνει μεταπτυχιακά προγράμματα με πανεπιστήμιο του εξωτερικού και να μην μπορεί να γίνεται το ίδιο και μέσα στη χώρα μας.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Στο ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων, υπάρχει ένα ζήτημα και ένας φόβος θα λέγαμε, δικαιολογημένος ή αδικαιολόγητος θα μας το πείτε εσείς, οι πρυτάνεις και κάποιοι φοιτητές των ΑΕΙ φοβούνται ότι αυτή η διαδικασία θα έχει ως αποτέλεσμα κάποιοι πτυχιούχοι σχολών των ΑΕΙ, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θα απολέσουν τα επαγγελματικά τους προνόμια και δικαιώματα, τους φοβίζει αν θέλετε αυτή η ανωτατοποίηση.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν θα πρέπει να υπάρχει τέτοιος φόβος γιατί είναι ρητή η διάταξη του νομοσχεδίου ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΙ είναι αυτά που έχουν κατοχυρωθεί με την έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων και θα είναι τα ίδια και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τότε γιατί γίνεται αυτό το νομοσχέδιο για την ανωτατοποίηση, αφού δεν θα μπορεί να έχουν μεταπτυχιακά προγράμματα, αφού τα επαγγελματικά δικαιώματα των φοιτητών των ΤΕΙ παραμένουν τα ίδια τότε γιατί γίνεται αυτή η διαδικασία.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πρώτα από όλα όπως είπαμε δίνουμε την δυνατότητα στην διοργάνωση μεταπτυχιακών προγραμμάτων, αυτό γίνεται και στην Ευρώπη, και εκεί τα ΤΕΙ συνδιοργανώνουν προγράμματα. Δεύτερον αναγνωρίζουμε επισήμως ότι το πτυχίο των αποφοίτων των ΤΕΙ είναι ο πρώτος ακαδημαϊκός τίτλος που δίνει την δυνατότητα και στους φοιτητές των ΤΕΙ να παρακολουθήσουν μεταπτυχιακά προγράμματα όπως εγένοντο δεκτοί σε πανεπιστήμια του εξωτερικού να μπορούν να γίνουν δεκτοί και σε πανεπιστήμια της χώρας μας. Επίσης αναβαθμίζουμε θέματα που αφορούν τα προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού. Με άλλα λόγια αυτό το νομοσχέδιο και ενισχύει τα ΤΕΙ και ταυτόχρονα τα θέτει μπροστά σε μια νέα πρόκληση ώστε να ανταποκριθούν και ως τυπικά ανήκοντα πλέον στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας μας και παράλληλα με αυτόν τον τρόπο ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητα τους απέναντι στα ομοειδή ιδρύματα, δηλαδή στα ΤΕΙ των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Επειδή η κυβέρνηση έχει μια κακή εμπειρία, πολύ πρόσφατη εμπειρία με το ασφαλιστικό, αισθάνεστε ότι η κυβέρνηση είναι δυνατή να περάσει αυτό το νομοσχέδιο χωρίς κραδασμούς, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα; Θα περάσει αυτό το νομοσχέδιο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έγινε μια πολύ καλή συζήτηση στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής όπου εψηφίσθη το νομοσχέδιο που είναι τώρα στην ολομέλεια και είμαι σίγουρος ότι μέσα εκεί από την πολύ ουσιαστική συζήτηση που αναμένω και στην ολομέλεια της βουλής, θα δοθεί η δυνατότητα της ολοκλήρωσης αυτής της προσπάθειας της κυβέρνησης. Είναι επ' ωφελεία της εκπαίδευσής μας και τίποτα άλλο.
 

Πηγή είδησης: ANT1