/ Νόμοι & Νομοσχέδια


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ στο σχέδιο νόμου
"Ρυθμίσεις θεμάτων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και άλλες διατάξεις"

Προς τη Βουλή των Ελλήνων

Βασικό χαρακτηριστικό της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που καθιερώθηκε με το ν. 2525/1997 ήταν η κατάργηση των γενικών εισαγωγικών εξετάσεων των αποφοίτων Λυκείου που επιθυμούσαν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα επιδιώκονταν η διασφάλιση της παροχής γενικής παιδείας στο Ενιαίο Λύκειο και η πολύπλευρη μόρφωση των μαθητών, καθώς και η ενίσχυση της κριτικής και συνθετικής ικανότητάς τους.
Στόχος της εκπαιδευτικής μας πολιτικής είναι η διατήρηση αυτού του χαρακτηριστικού του ν. 2525/1997 και παράλληλα η εξασφάλιση ενός Λυκείου στο οποίο ο εκπαιδευτικός να μπορεί απερίσπαστα να διδάσκει σε βάθος όλους τους γνωστικούς τομείς και γενικά ενός σχολείου με συνοχή, στο οποίο ο μαθητής εκπαιδεύεται να εμβαθύνει στα γνωστικά πεδία, να ανατρέχει στις πηγές της γνώσης δια βίου αντί να υποτάσσεται στη στείρα και ανούσια απομνημόνευση.
Αυτή τη δυναμική υπηρετεί το Ενιαίο Λύκειο με τις τρεις κατευθύνσεις, τη διάκριση των γνωστικών αντικειμένων σε μαθήματα γενικής παιδείας, κατεύθυνσης και επιλογής, τα γνωστικά πεδία και τη διενέργεια των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων της Β΄ και Γ΄ τάξης αντίστοιχα σε πανελλαδικό επίπεδο.
Σήμερα το Ενιαίο Λύκειο λειτουργεί δυναμικά σε όλες τις εκφάνσεις του, είναι ένα σχολείο που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας της γνώσης και της πληροφορίας και είναι ευέλικτο για να μπορεί να προσαρμόζεται και να ανταποκρίνεται στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της εκπαίδευσης.
Αυτούς τους στόχους, μέσα από αυτήν τη δομή του Ενιαίου Λυκείου, εξυπηρετούν και οι προτεινόμενες αλλαγές για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των αποφοίτων Ενιαίων Λυκείων.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο έρχεται μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου εφαρμογής του νέου συστήματος λειτουργίας του Ενιαίου Λυκείου και του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την αποδεδειγμένη υπεροχή του νέου αυτού συστήματος απέναντι στο παλιό σύστημα των δεσμών, το οποίο, άλλωστε, είχε ολοκληρώσει τον κύκλο του. Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αυτού είναι αποτέλεσμα της συστηματικής και επίμονης μελέτης όλων των ερευνών και αξιολογήσεων, λαμβάνουν υπόψη τους όλα τα δεδομένα καθώς και τις θέσεις και προτάσεις του συνόλου των εκπαιδευτικών φορέων, επιστημόνων της εκπαίδευσης, πλήθος εισηγήσεων μαχόμενων εκπαιδευτικών και φυσικά τις εμπειρίες της ολοκλήρωσης του πρώτου κύκλου εφαρμογής του νέου συστήματος.
Με τις ρυθμίσεις αυτές, σε συνδυασμό και με αυτές των διδασκόμενων και εξεταζόμενων μαθημάτων που ήδη εφαρμόζονται στο Λύκειο από την αρχή της χρονιάς, ολοκληρώνεται και ενισχύεται ο αυτόνομος ρόλος του Λυκείου, διευρύνεται και ενισχύεται η διδακτική και μαθησιακή διαδικασία, αυξάνονται τα περιθώρια πρωτοβουλίας και αυτενέργειας των εκπαιδευτικών και μαθητών και αποκηδεμονεύεται η λειτουργία του Λυκείου και η απόκτηση του απολυτηρίου του Ενιαίου Λυκείου από την εξάρτηση της διαδικασίας εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αποσυνδέεται, δηλαδή, η διαδικασία πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη διαδικασία απόκτησης Απολυτηρίου Ενιαίου Λυκείου.
Οι προτεινόμενες αλλαγές είναι αποτέλεσμα και συγκροτούν μια ενότητα με τις ήδη εφαρμοζόμενες αλλαγές στο Λύκειο και συγκεκριμένα με αυτές που αναφέρονται στη μείωση των μαθημάτων που εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο και γενικά στη μείωση του εξεταστικού φόρτου τόσο κατά τη διάρκεια της χρονιάς όσο και στις τελικές εξετάσεις, την ταύτιση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης και τις επί μέρους παρεμβάσεις που αναφέρονται στον τρόπο και στις διαδικασίες βαθμολόγησης και αναβαθμολόγησης των γραπτών δοκιμίων των μαθητών, κατά τρόπο που να διασφαλίζουν περισσότερο αποτελεσματικά την αδιάβλητη και αντικειμενική διαδικασία αξιολόγησης.
Με τις αλλαγές αυτές δίδεται η δυνατότητα στον κάτοχο απολυτηρίου Ενιαίου Λυκείου να διεκδικήσει την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση οποτεδήποτε το επιθυμήσει, χωρίς να επηρεάζεται ο τίτλος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ήδη έχει αποκτήσει, ακόμη και στην περίπτωση που πάρει μέρος ξανά στις εξετάσεις με στόχο να βελτιώσει τη γραπτή βαθμολογία του για να εισαχθεί σε σχολή που απαιτεί υψηλότερη βαθμολογία από αυτήν που πέτυχε στην πρώτη εξέτασή του, με βάση την οποία του χορηγήθηκε και το απολυτήριο του Λυκείου. Παράλληλα με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ρυθμίζονται τα θέματα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των αποφοίτων εσπερινών Ενιαίων Λυκείων κατ΄ ανάλογο τρόπο με αυτόν των αποφοίτων των ημερήσιων Ενιαίων Λυκείων. Τέλος λαμβανομένου υπόψη ότι από το επόμενο έτος παύει να λειτουργεί το παλαιό σύστημα, κωδικοποιούνται όλες οι ισχύουσες διατάξεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες ρύθμιζαν όλα τα θέματα πρόσβασης στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. και με τα δυο συστήματα.
Ακόμη στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Ειδικότερα με το άρθρο 1:
α) Συμπληρώνονται οι ισχύουσες διατάξεις που αφορούν τα χορηγούμενα από το Λύκειο πιστοποιητικά και ορίζεται η χορήγηση εκτός του απολυτηρίου και "Βεβαίωσης", η οποία θα χρησιμοποιείται από τον κάτοχο μαζί με την υποβολή αίτησης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
β) Προσδιορίζονται οι δικαιούχοι υποβολής αίτησης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι όροι, οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια για την αντικειμενική και διαφανή επιλογή των υποψηφίων, καθώς και τα ιδρύματα στα οποία μπορούν να επιδιώξουν την εισαγωγή τους.
γ) Εξειδικεύονται οι διαδικασίες και καθορίζεται ο τρόπος και οι προϋποθέσεις εισαγωγής, πέρα από τον αριθμό εισακτέων, των αποφοίτων εσπερινών Ενιαίων Λυκείων που για πρώτη φορά τους δόθηκε η δυνατότητα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το περασμένο έτος, κατά τρόπο που να περιορίζονται τα φαινόμενα εκμετάλλευσης των οικείων διατάξεων, όπως επιχειρήθηκε την τρέχουσα χρονιά από άτομα για τα οποία δεν δικαιολογείται, με βάση την οικονομική και κοινωνική τους κατάσταση, η φοίτηση σε εσπερινά λύκεια.
δ) Ρυθμίζονται οι περιπτώσεις (ειδικές κατηγορίες) εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατ' εξαίρεση των γενικών κανόνων.
ε) Θεσμοθετούνται οι δυνατότητες πολλαπλών ευκαιριών στους υποψηφίους για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η δυνατότητα βελτίωσης της βαθμολογικής τους επίδοσης που λαμβάνεται υπόψη στην επιλογή, χωρίς να θίγεται το απολυτήριο που κατέχουν, το οποίο αποκτάται οριστικά μετά την επιτυχή αποφοίτηση από το Λύκειο.
στ) Παρέχονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη ρύθμιση δευτερευόντων θεμάτων και λεπτομερειών εφαρμογής των σχετικών διατάξεων και τον ορισμό των συλλογικών οργάνων που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση των οικείων διατάξεων και δίδονται διέξοδοι στους μαθητές εκείνους που θέλοντας να εκμεταλλευθούν τις ευεργετικές για τους αποφοίτους των εσπερινών λυκείων διατάξεις μετεγγράφηκαν το τρέχον έτος από τα ημερήσια στα εσπερινά λύκεια.
ζ) Ρυθμίζονται επίσης θέματα αποζημίωσης του κάθε φύσεως προσωπικού που απασχολείται στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Ενιαίου Λυκείου, στα πρότυπα των καταργηθέντων γενικών εξετάσεων και τίθεται ανώτατο όριο καταβολής πρόσθετης αποζημίωσης που δεν μπορεί να ξεπερνά για το μήνα που καταβάλλεται το ύψος των αντίστοιχων μηνιαίων τακτικών αποδοχών. Επιπλέον, στις περιπτώσεις που λόγοι αντικειμενικής και ομαλής διεξαγωγής των εξετάσεων επιβάλλουν τη μετακίνηση μαθητών εκτός του τόπου φοίτησής τους, προβλέπεται η κάλυψη από το κράτος των δαπανών διαμονής και διατροφής των ιδίων και ενός συνοδού τους. Οι δαπάνες αυτές θα καλύπτονται μόνο στις περιπτώσεις εκείνες που, λόγω των ιδιαίτερων συγκοινωνιακών και επικοινωνιακών συνθηκών, οι μετακινούμενοι μαθητές αναγκάζονται να μείνουν στον τόπο λειτουργίας του σχολείου που εξετάζονται καθ΄ όλη τη διάρκεια των εξετάσεων.
η) Ακόμη ρυθμίζονται θέματα μεταβατικού χαρακτήρα για τους αποφοίτους Λυκείου του σχολικού έτους 1999-2000 που κρίνονται αναγκαίες λόγω των προσαρμογών που προέκυψαν από την αξιολόγηση και την εμπειρία της πρώτης εφαρμογής του νέου θεσμού εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
θ) Για τα Τ.Ε.Ε., ρυθμίζονται θέματα πρόσβασης στα Τ.Ε.Ι. μεταβατικού χαρακτήρα. Για τα έτη 2002-2003 και εφεξής θα αντιμετωπισθεί με ενιαίο τρόπο το θέμα πρόσβασης των πτυχιούχων τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα έλθει ρύθμιση στη Βουλή με επόμενο νομοσχέδιο.
Προβλέπεται ακόμη η διακοπή του θεσμού κατοχύρωσης βαθμών. Οι παρακάτω κατηγορίες μαθητών Τ.Ε.Ε. κατοχυρώνουν μαθήματα γενικής παιδείας: i. Οι μαθητές των Ενιαίων Λυκείων που δεν επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές σε αυτά, μπορούν να εγγραφούν στο Α΄ έτος του Α΄ κύκλου των Τ.Ε.Ε. με δικαίωμα κατοχύρωσης των μαθημάτων στα οποία εξετάστηκαν επιτυχώς στο Ενιαίο Λύκειο. ii. Οι κάτοχοι απολυτηρίου Ενιαίου Λυκείου. iii. Οι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου Γενικής Εκπαίδευσης του ν. 1566/1985 και ισότιμων προς αυτό. iv. Οι απόφοιτοι Ε.Π.Λ. κλάδου δέσμης. ν. Οι απόφοιτοι κλάδου προεπαγγελματικής εκπαίδευσης σε διαφορετικό τομέα από τον κλάδο που τελείωσαν. νi. Οι απόφοιτοι Τ.Ε.Λ. και Λ.Ε.Ν. σε διαφορετικό τομέα από τον κλάδο που τελείωσαν.
Η κατοχύρωση αυτή των μαθημάτων από μερίδα μαθητών δημιουργεί:
1) Λειτουργικά προβλήματα στα σχολεία, όπως: δυσκολίες σύνταξης προγραμμάτων διδασκαλίας, διατάραξη του ήρεμου κλίματος κατά τις ώρες διεξαγωγής των μαθημάτων, γιατί πολλοί μαθητές για αρκετές ώρες είναι εκτός των αιθουσών διδασκαλίας, κίνδυνο ατυχημάτων και φθορών περιουσιακών στοιχείων των σχολείων γιατί δεν είναι δυνατή η επιτήρηση των μαθητών αυτών κατά την ώρα της διεξαγωγής των μαθημάτων, διάσπαση συνοχής του τμήματος αφού παρατηρείται πολλές φορές, στις ώρες διδασκαλίας των γενικών μαθημάτων, να παρακολουθούν ελάχιστοι μαθητές.
2) Προβλήματα διακρίσεων μεταξύ των μαθητών, διότι ένας μαθητής ακολουθεί την εκπαιδευτική διαδικασία, με έξι ή οχτώ μαθήματα και κάποιος άλλος με δεκατέσσερα ή δεκαέξι μαθήματα.
Στο πλαίσιο της αυτοτελούς λειτουργίας των Τ.Ε.Ε. προτείνεται η κατάργηση της κατοχύρωσης μαθημάτων, ώστε να αντιμετωπιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις που προαναφέρθηκαν.
Τέλος, με τη διάταξη της παραγράφου 10 δίδεται αυθεντική ερμηνεία σχετικά με την ισχύ των διατάξεων της περίπτωσης ii της παραγράφου 13 και αυτών των διατάξεων της παραγράφου 15 του άρθρου 34 του ν. 2725/ 1999 που αφορούν την εισαγωγή αθλητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα με την περίπτωση ii ορίζεται ότι οι αθλητές που έχουν διάκριση από αυτές που αναφέρονται στην παράγραφο 13 εισάγονται με βάση τη δήλωση προτίμησής τους στο μηχανογραφικό τους δελτίο σε οποιαδήποτε άλλη σχολή εκτός των ΤΕΦΑΑ, κατά φθίνουσα σειρά μορίων με την προϋπόθεση ότι μετά την προσαύξηση της βαθμολογίας τους κατά 10% συγκεντρώνουν βαθμολογία τουλάχιστον ίση με τον τελευταίο εισαγόμενο στη σχολή αυτή το ίδιο έτος και μέχρι να καλυφθούν οι θέσεις του 1% του αριθμού εισακτέων. Με τη διάταξη της παραγράφου 15 γίνεται ιεράρχηση τόσο των διακρίσεων όσο και των αγωνισμάτων, για την περίπτωση που οι ενδιαφερόμενοι αθλητές είναι περισσότεροι από τις διαθέσιμες θέσεις. Κατά την εφαρμογή των διατάξεων αυτών και ειδικότερα της περίπτωσης ii΄ προέκυψε το θέμα αν πρώτα θα πρέπει να ισχύσουν τα κριτήρια αξιολόγησης της παραγράφου 15 και μετά τα μόρια που αναφέρονται στο ίδιο αυτό εδάφιο. Προς αποφυγή αυθαίρετων ερμηνειών της διοίκησης προτείνεται η αυθεντική της ερμηνεία σύμφωνα με την οποία η διάταξη της παραγράφου 15 εφαρμόζεται μόνο στην περίπτωση που υπάρξει ισοβαθμία στην τελευταία θέση εισαγομένων, προκειμένου να καλυφθεί η θέση αυτή.

Ειδικότερα με το άρθρο 2:
Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων προκειμένου να εκσυγχρονίσει το καθεστώς λειτουργίας εποπτευομένων του φορέων αναφορικά με το αντικείμενο λειτουργίας τους και ειδικότερα με την εξειδίκευση του αντικειμένου αυτού καθώς και την οριζόντια επέκταση του σε νέες κρίσιμες λειτουργίες προβαίνει στην εισήγηση αυτών των διατάξεων του άρθρου 2 του σχεδίου νόμου.
Συγκεκριμένα εισηγείται τη μετονομασία του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών (Ι.Τ.Υ.) και νέες διατάξεις που να διέπουν την οριοθέτηση του αντικειμένου του, της χρηματοδότησης, της διοίκησης, του ενεργού ρόλου του σε θέματα υποστήριξης της εισαγωγής στο δημόσιο τομέα και ειδικότερα στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων λειτουργιών της Κοινωνίας της Πληροφορίας (ΚτΠ), διαπιστώνοντας:
α) Την κρισιμότητα των αντικειμένων με τα οποία δραστηριοποιείται ο εν λόγω εποπτευόμενος φορέας για την προώθηση της έρευνας, στις τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών για τη γενικότερη ερευνητική κατεύθυνση της χώρας μας, τη συμβολή στους στόχους του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, την εξειδίκευση σε σχέση με άλλες ερευνητικές δραστηριότητες, την ωρίμανση του οργανισμού η οποία συνεπάγεται μέγεθος, δομή, οργανωμένο επιστημονικό ερευνητικό δυναμικό και προοπτική.
β) Ότι αυτή η διάσταση του οργανισμού είναι κρίσιμο μέγεθος για την ανάπτυξη, τον εκσυγχρονισμό και την αποτελεσματική εισαγωγή της ΚτΠ στον εκπαιδευτικό ιστό της χώρας, δεδομένου ότι μόνον οργανισμοί πολυσύνθετοι, οργανωτικά πλήρεις με μεγάλη εμπειρία, πλούσια ερευνητική δραστηριότητα, μπορούν να αξιοποιηθούν από το Ελληνικό Δημόσιο για την προσπάθεια πληροφοριακού εκσυγχρονισμού και επίτευξη των στόχων εισαγωγής καινοτομιών στην οργάνωση, λειτουργία και διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας.
γ) Ότι το υφιστάμενο θεσμικό καθεστώς δεν ευνοεί πλέον την περαιτέρω ανάπτυξη τέτοιας φύσεως οργανισμών και της αποτελεσματικής τους αξιοποίησης στις προσπάθειες εκσυγχρονισμού μέσω εισαγωγής καινοτομιών στο Ελληνικό Κράτους.
Έτσι, εισηγείται την αλλαγή των διατάξεων που διέπουν μέχρι σήμερα τη λειτουργία του με σκοπό την υποβοήθηση της περαιτέρω ανάπτυξής του και της αποτελεσματικής του χρησιμοποίησης από το Ελληνικό Δημόσιο για την ανάπτυξη, διάχυση και διαχείριση κρίσιμων καινοτομιών στην ελληνική κοινωνία και πραγματικότητα.

Ειδικότερα με το άρθρο 3:
Οι ρυθμίσεις του άρθρου αυτού σκοπό έχουν:
α) Τη μετονομασία της Γ.Γ.Λ.Ε. (παρ. 1) σε Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων (Γ.Γ.Ε.Ε.) για την συμφωνία της ορολογίας του έργου με την ονομασία του φορέα του.
β) Να διευκρινίσουν μέσα στα σύγχρονα δεδομένα τη φυσιογνωμία και τις αρμοδιότητες του επιτελικού κρατικού οργάνου σε θέματα εκπαίδευσης ενηλίκων (παρ. 2).
γ) Με την παράγραφο 3:
i. Να εξαλείψουν τη σύγχυση αρμοδιοτήτων και τα προβλήματα που προέκυπταν με την ανάθεση αρμοδιοτήτων που σχετίζονται με την αποστολή του Κράτους (παροχή παιδείας) σε μη κρατικό φορέα (Σ.τ.Ε. 479/1998).
ii. Να εξοπλίσουν την αρμόδια κρατική υπηρεσία (Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων) με το ειδικό όργανο που θα επιτρέψει εκσυγχρονισμό, ευελιξία και αποτελεσματικότητα στο έργο της. Η Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης σήμερα χειρίζεται προγράμματα ευρωπαϊκά, καινοτομικά (π.χ. πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ) και τεχνολογικής αιχμής (π.χ. επιμόρφωση με τη χρήση συγχρόνων οπτικοακουστικών μέσων), χωρίς να διαθέτει τον ειδικευμένο φορέα υλοποίησης, τον οποίο απαιτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση για παρόμοια έργα, με αποτέλεσμα να προσφεύγει περιστασιακά σε τρίτους, που μόνο αποσπασματικά, μερικά, με όχι πάντα ικανοποιητικά αποτελέσματα και με άσκοπη πρόσθετη επιβάρυνση των προγραμμάτων μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης αποστολής. Η ανάγκη για έναν εξειδικευμένο φορέα, που θα λειτουργεί με αποτελεσματικότητα μέσα στα σύγχρονα οικονομικά δεδομένα και κοινοτικά πλαίσια, είναι εμφανής.
Οι επί μέρους διατάξεις είναι απολύτως απαραίτητες για τη διευκρίνιση της ταυτότητας, της φυσιογνωμίας, των αρμοδιοτήτων και του τρόπου λειτουργίας του Ι.Δ.Ε.Κ.Ε. και προβλέπουν το σκοπό, τα όργανα διοίκησης, τους πόρους και τον τρόπο σύνδεσής του με τον αρμόδιο κρατικό φορέα.
Με την παράγραφο αυτή παρέχεται, ακόμη, σαφής νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση δομικών και λειτουργικών θεμάτων του Ι.Δ.Ε.Κ.Ε. και λεπτομερειών που δεν είναι δυνατόν να ρυθμιστούν άμεσα από το νόμο.
δ) Να θέσουν τέρμα (παρ. 4) σε μια μακροχρόνια διαμάχη των Ν.Ε.Λ.Ε., της Γ.Γ.Λ.Ε. και του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με το Ι.Κ.Α., η οποία εκθέτει τους εμπλεκόμενους φορείς, ταλαιπωρεί τις δικαστικές υπηρεσίες και οδηγεί σε άσκοπες τριβές και σπατάλες δυνάμεων.

Ειδικότερα με το άρθρο 4:
Το Εθνικό Παρατηρητήριο για τα δικαιώματα του παιδιού θα καλύψει την ανάγκη ολοκληρωμένης και συντονισμένης πολιτικής στο πεδίο των δικαιωμάτων του παιδιού, όπως αυτά ορίζονται στη Διεθνή Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών που υιοθετήθηκε στις 20.11.1989. Για τους σκοπούς της Σύμβασης, παιδί θεωρείται κάθε ανθρώπινο ον μικρότερο των 18 ετών (άρθρο 1 ΣΠΔ).
Η Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού αποτελεί εσωτερικό δίκαιο αυξημένης τυπικής ισχύος για την ελληνική έννομη τάξη, μετά την ψήφιση του ν. 2101/1992 (ΦΕΚ 192 Α΄), που την επικύρωσε. Με τη θέση της Σύμβασης σε ισχύ δημιουργήθηκε αυξημένη υποχρέωση για την Ελληνική Πολιτεία να προσαρμόσει την εθνική της νομοθεσία στις επιταγές της και να διαμορφώσει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για την προώθηση και εφαρμογή των αρχών της. Η Σύμβαση εξειδικεύει θεματικά τα δικαιώματα που αφορούν στην επιβίωση και την ποιότητα ζωής, στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, στην προστασία, στην ενθάρρυνση της συμμετοχής και υπαγορεύει με μια βασική κατευθυντήρια αρχή ότι: "σε όλες τις αποφάσεις που αφορούν τα παιδιά, είτε αυτές λαμβάνονται από δημόσιους φορείς ή ιδιωτικούς οργανισμούς κοινωνικής προστασίας, είτε από τα δικαστήρια, τις διοικητικές αρχές ή τα νομοθετικά όργανα, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη πρωτίστως το συμφέρον του παιδιού". (άρθρο 3 ΣΔΠ)
Το Εθνικό Παρατηρητήριο με το έργο του θα συμβάλλει σε μια σφαιρική και εμπεριστατωμένη αποτίμηση της θέσης του παιδιού αναφορικά με τις κοινωνικές εξελίξεις και τις πολιτικές που εφαρμόζονται σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Για την επίτευξη των στόχων του, όπως αναφέρονται στο άρθρο 4 του νομοσχεδίου, το Παρατηρητήριο θα λειτουργήσει ως κέντρο τεκμηρίωσης και ως μονάδα κοινωνικής παρέμβασης. Η συστηματική συλλογή στοιχείων και η καταγραφή δεδομένων για τις πραγματικές ανάγκες του παιδιού θα επιτρέψουν την κατάρτιση ετήσιου εθνικού προγράμματος δράσης για την παιδική ηλικία με τη συμμετοχή και της κοινωνίας των πολιτών που μέσω των μη - κυβερνητικών οργανώσεων δραστηριοποιούνται στο πεδίο αυτό.
Η ίδρυση του Εθνικού Παρατηρητηρίου στη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς του Υπουργείου Παιδείας ανταποκρίνεται στο βασικό στόχο συντονισμένης δράσης για την κοινωνική ευαισθητοποίηση και τη διαμόρφωση κουλτούρας για τα δικαιώματα του παιδιού, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού συστήματος.

Ειδικότερα με το άρθρο 5:
Με την παρούσα τροποποίηση ορισμένων διατάξεων του ιδρυτικού νόμου 2009/1992 "Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και άλλες διατάξεις" και των μεταγενέστερων, τροποποιητικών αυτού, νόμων προτείνονται τα ακόλουθα:
1) i) Η διεύρυνση του σκοπού του Ο.Ε.Ε.Κ. με την πρόβλεψη της δυνατότητας παροχής επαγγελματικής κατάρτισης σε όσους, από τους υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις, ή σε άλλες ειδικές πληθυσμιακές ομάδες, επιθυμούν να καταρτιστούν. Ειδικότερα παρέχεται η δυνατότητα σε όσους υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις της Χώρας να καταρτισθούν επαγγελματικά - παράλληλα με τη θητεία τους - ώστε, όταν εκπληρώσουν τη θητεία τους, να μπορέσουν να ενταχθούν στο παραγωγικό δυναμικό της κερδίζοντας σημαντικό χρόνο. ii) Η συμπλήρωση του σκοπού του Ο.Ε.Ε.Κ. με την παροχή της δυνατότητας σύνδεσης με την αγορά εργασίας.
2) Η επαναφορά, για λόγους απλοποίησης της διοικητικής διαδικασίας, της αρχικής διάταξης του ν. 2009/ 1992, ως προς το αποφασίζον όργανο, για τη θεσμοθέτηση οδηγών κατάρτισης και κανονισμού λειτουργίας δημοσίων Ι.Ε.Κ..
3) Εν όψει της καθιέρωσης της δυνατότητας παροχής επαγγελματικής κατάρτισης σε υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς και σε άλλες ειδικές πληθυσμιακές ομάδες, η πρόβλεψη διάταξης για τη ρύθμιση ειδικότερων σχετικών σπουδαστικών ζητημάτων.
4) Η αρτιότερη νομοτεχνική ρύθμιση της θητείας των μελών του Δ.Σ. του Ο.Ε.Ε.Κ., καθώς και του προέδρου και του αντιπροέδρου του Δ.Σ. αυτού.
5) Η εναρμόνιση της νομοθεσίας του Ο.Ε.Ε.Κ. προς τις διατάξεις που ισχύουν για τα συλλογικά όργανα της διοίκησης.
6) Η συμπλήρωση της εξουσιοδοτικής διάταξης, που αφορά τον κανονισμό λειτουργίας Ο.Ε.Ε.Κ., προκειμένου να καταστεί δυνατή η επέκταση της οργανωτικής δομής στις αποκεντρωμένες διοικητικές υπηρεσίες του Ο.Ε.Ε.Κ.
7) Η πρόβλεψη εξουσιοδοτικής διάταξης για την κωδικοποίηση των σχετικών με το Ε.Σ.Ε.Ε.Κ. νόμων, ώστε να ενοποιηθούν διατάξεις που βρίσκονται σε διάφορα νομοθετήματα.
8) Η πρόβλεψη αφ΄ ενός των δαπανών για τη πραγματοποίηση των στόχων του Ο.Ε.Ε.Κ. που αφορούν τη σύνδεση του με την αγορά εργασίας και αφετέρου της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης προστίμων, που επιβάλλονται από τα αρμόδια όργανα του Ο.Ε.Ε.Κ. στους ιδιοκτήτες ή τα όργανα των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ..
9) Η οριστική ρύθμιση που αφορά το κίνητρο απόδοσης στους Διευθυντές και Αναπληρωτές Διευθυντές των Ι.Ε.Κ. του Ο.Ε.Ε.Κ. αρμοδιότητας Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Ειδικότερα με το άρθρο 6:
Παράγραφος 1:
Με την παράγραφο αυτή προβλέπεται σύσταση θέσης Νομικού Συμβούλου στην Ακαδημία Αθηνών, ώστε να υπάρχει σταθερή και οργανωμένη αντιμετώπιση των νομικών της υποθέσεων, που είναι σημαντικές σε αριθμό και περιεχόμενο. Είναι ένα παλιό αίτημα της Ακαδημίας και η ικανοποίησή του θα προστατεύσει τα δικαιώματά της και θα συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία της και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Παράγραφος 2:
Το Συμβούλιο του άρθρου 10 του π.δ. 165/2000 - μέλη του οποίου είναι μεταξύ άλλων, ο Νομικός Σύμβουλος του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι Πρόεδροι του ΔΙ.Κ.Α.Τ.Σ.Α. και του Ι.Τ.Ε., εκπρόσωποι διάφορων Υπουργείων και Επαγγελματικών Οργανώσεων, Καθηγητές Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. - έχει ως κύριο έργο:
- Την αποφασιστική αρμοδιότητα της αναγνώρισης του δικαιώματος άσκησης επαγγέλματος στην Ελλάδα επί τη βάσει τίτλου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- Τη διατύπωση κρίσης για κάθε θέμα που αφορά την αναγνώριση αυτήν.
- Την παρακολούθηση και τον έλεγχο της εμπρόθεσμης και ορθής εκτέλεσης από το αρμόδιο όργανο των αποφάσεών του, για επιβολή πρακτικής άσκησης προσαρμογής ή δοκιμασίας επάρκειας.
- Την εποπτεία της Υπηρεσίας Αναγνωρίσεως Επαγγελματικής Ισοτιμίας Τίτλων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Κατά συνέπεια, λόγω του όγκου των υποθέσεων, το Συμβούλιο θα πρέπει οπωσδήποτε να συνεδριάζει πέραν του ωραρίου εργασίας. Επίσης, ο φόρτος εργασίας που συνεπάγεται, τόσο η προετοιμασία για τη συμμετοχή στο εν λόγω Συμβούλιο, όσο και η επεξεργασία, στη συνέχεια, των πρακτικών για την έκδοση της σχετικής απόφασης του Συμβουλίου, και η παρακολούθηση από μέλη του Συμβουλίου, της εκτέλεσης των αποφάσεων του Συμβουλίου περί πρακτικής άσκησης προσαρμογής ή δοκιμασίας επάρκειας, συνηγορούν στην προώθηση της θεσμοθέτησης αμοιβής των μελών.

Παράγραφος 3:
Με τη διάταξη της παραγράφου αυτής συνιστώνται θέσεις διοικητικών υπαλλήλων. Με τη διάταξη αυτή θα ενισχυθούν οι υπηρεσίες του Υπουργείου, θα απεμπλακούν οι εκπαιδευτικοί από διοικητικά καθήκοντα και θα εξασφαλιστεί η συνέχεια της υπηρεσίας και συνεπώς της εμπειρίας και της γνώσης των υπαλλήλων, που αναμφισβήτητα διαταράσσονται από τη διοικητική, για ορισμένο πάντως χρόνο, απασχόληση εκπαιδευτικών.

Παράγραφος 4:
Με τις διατάξεις του άρθρου 13 παράγραφος 2 εδάφιο ζ΄ του ν. 2530/1997, θεσπίζεται η καταβολή εξόδων παράστασης στους Πρυτάνεις και Αντιπρυτάνεις Α.Ε.Ι., Κοσμήτορες Σχολών και Προέδρους Τμημάτων των Α.Ε.Ι., τα οποία προσδιορίζονται σε δραχμική βάση. Με την προτεινόμενη διάταξη αυξάνεται η πρόβλεψη αυτή για κάθε κατηγορία. Η παρούσα τροπολογία επεκτείνεται επίσης και στην ανάλογη περίπτωση των Προέδρων και των Αντιπροέδρων Τ.Ε.Ι. και των Διευθυντών Σχολών των Τ.Ε.Ι., που προβλέπεται από το άρθρο 13 παράγραφος 3 εδάφιο η΄ του ν. 2530/1997. Ακόμη πρώτη φορά χορηγείται στους Προϊσταμένους Τμημάτων Τ.Ε.Ι..

Παράγραφος 5:
Στις ρυθμίσεις του άρθρου 13 παράγραφος 2 εδάφιο ζ΄ του ν. 2530/1997 δεν περιλαμβάνεται η καταβολή εξόδων παράστασης και στους Προέδρους και Αντιπροέδρους και μέλη των Διοικουσών Επιτροπών των Α.Ε.Ι., ενώ παράλληλα ισχύει η απαγορευτική διάταξη του άρθρου 13 παρ. 3 του ως άνω νόμου, σύμφωνα με την οποία στα μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., βοηθούς επιμελητές και επιστημονικούς συνεργάτες, δεν δικαιολογείται, από την έναρξη της ισχύος του εν λόγω νόμου, η χορήγηση άλλων μισθολογικών παροχών με οποιαδήποτε ονομασία και από οποιαδήποτε πηγή.
Όπως προκύπτει από το παραπάνω νομικό πλαίσιο καθίσταται αδύνατη η καταβολή οποιασδήποτε μηνιαίας αποζημίωσης στους Προέδρους και Αντιπροέδρους και μέλη των Διοικουσών Επιτροπών των Α.Ε.Ι. (Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου), με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι εν λόγω με πρόσθετες δαπάνες που προκαλούνται από την άσκηση των καθηκόντων της ιδιότητάς τους αυτής. Για την αντιμετώπιση του εν λόγω θέματος προτείνεται η σχετική ρύθμιση.

Παράγραφος 6:
Μέχρι τη νομοθετική ρύθμιση του νέου συστήματος για την πολύπλευρη βιβλιογραφική ενημέρωση των φοιτητών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και προκειμένου να γίνει απρόσκοπτα η δωρεάν διανομή των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στους φοιτητές μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2002-2003 κρίνεται απολύτως απαραίτητη η αναστολή της διάταξης του άρθρου 22 του ν. 2083/1992 που καταργούσε το δικαίωμα δωρεάν διανομής συγγραμμάτων σε όλους τους φοιτητές.

Παράγραφος 7:
Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται η θητεία της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ιδρύματος Αναργυρείου και Κοργιαλενείου Σχολής Σπετσών.

Παράγραφος 8:
Με τη ρύθμιση της παραγράφου 8 ανασυντίθεται το Συμβούλιο Επιλογής των Συντονιστών Εκπαίδευσης του Εξωτερικού, ώστε να μετέχουν σε αυτό οι Πρόεδροι των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να επιτευχθεί η ακώλυτη λειτουργία του, δεδομένου ότι τα μέλη που προέρχονται από άλλους φορείς, είναι υπεραπασχολημένα και δυσχερώς μετέχουν στις συνεδριάσεις του. Επίσης, στην ίδια παράγραφο προβλέπεται η κατάργηση της επανάκρισης των Συντονιστών Εκπαίδευσης του εξωτερικού με τη συμπλήρωση διετούς υπηρεσίας και η δυνατότητα παράτασης της απόσπασής τους για άλλα δυο χρόνια, δεδομένου ότι η διαδικασία της επανάκρισης είναι δυσχερής και χρονοβόρα και εξαιτίας της έλλειψης αξιολογικών κριτηρίων.

Παράγραφος 9:
Στην παράγραφο 9 προβλέπεται η σύνταξη πινάκων επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης στο πρώτο οκτάμηνο του έτους 2001, αντί του πρώτου εξαμήνου του έτους 2000, που προβλέπεται από το άρθρο 11 παράγραφος 8 του ν. 2817/2000, επειδή δεν κατέστη δυνατή η σύνταξη των πινάκων αυτών στην προβλεπόμενη χρονική περίοδο εξαιτίας της μεσολάβησης των βουλευτικών εκλογών και επειδή διαπιστώθηκε η ανάγκη βελτίωσης του συστήματος επιλογής με την έκδοση νέου προεδρικού διατάγματος, το οποίο καταρτίζεται και σύντομα θα προωθηθεί.

Παράγραφος 10:
Με το άρθρο 11 του ν. 2640/1998 (ΦΕΚ 206 Α΄) ρυθμίστηκαν οι διαδικασίες και οι όροι ανάθεσης των μελετών, ενεργειών και έργων του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση (Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.). Οι εν λόγω όμως εξουσιοδοτικές διατάξεις περιορίσθηκαν μόνο ως προς τα έργα και τις ενέργειες χρηματοδότησης του Δεύτερου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (Κ.Π.Σ.). Επειδή ήδη εφαρμόζονται έργα, ενέργειες και μελέτες του Τρίτου Κ.Π.Σ. είναι αναγκαία η επέκταση των εξουσιοδοτικών διατάξεων και σε αυτά.

Παράγραφος 11:
α) Το ισχύον νομικό καθεστώς δεν επιτρέπει στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων να ξεκινήσει τη δικαστική διαδικασία αποβολής πριν την έκδοση δικαστικής απόφασης για τον καθορισμό προσωρινής τιμής μονάδας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μακρόχρονη, σίγουρα μεγαλύτερη του έτους, καθυστέρηση της εγκατάστασης του Ο.Σ.Κ. στα απαλλοτριούμενα ακίνητα και την ταυτόχρονη καθυστέρηση της έναρξης κατασκευής των διδακτηρίων, παρά την ύπαρξη τόσο της διοικητικής απόφασης για την απαλλοτρίωση, όσο και της δικαστικής απόφασης για τον καθορισμό της αποζημίωσης των δικαιούχων. Για τους λόγους αυτούς προτείνουμε την τροποποίηση του ισχύοντος καθεστώτος, ώστε να καταστεί δυνατή, σε επείγουσες μόνο περιπτώσεις, η συντέλεση τόσο του καθορισμού προσωρινής τιμής μονάδος όσο και της αποβολής με την ίδια δικαστική απόφαση.
β) Από τις ισχύουσες μέχρι σήμερα διατάξεις ο Ο.Σ.Κ. Α.Ε. είναι ο μόνος αρμόδιος για την ανέγερση σχολικών κτιρίων προς στέγαση δημοσίων σχολείων στην Ελλάδα, έχει δε τη δυνατότητα να εκτελέσει έργα της αρμοδιότητάς του αυτής και στην αλλοδαπή αλλά μόνον επί ακινήτων που ανήκουν κατά κυριότητα στον ίδιο. Υπάρχουν, όμως, περιπτώσεις που μέσω ειδικών κατά τόπους διατάξεων είναι δυνατή η πρόσκτηση μόνο από το Ελληνικό Δημόσιο ακινήτων (οικοπέδων κ.λπ.) στην αλλοδαπή, που θα χρησιμοποιηθούν προς στέγαση ελληνικών σχολείων, με ή χωρίς επιδότηση ή και με δωρεές. Με την προτεινόμενη τροπολογία καλύπτονται και οι περιπτώσεις ανέγερσης από τον Ο.Σ.Κ. σχολικών κτιρίων για στέγαση δημόσιων ελληνικών σχολείων επί οικοπέδων που διορίζονται στο Ελληνικό Δημόσιο ή επιχορηγείται η από αυτό (Ελληνικό Δημόσιο) αγορά τους στην αλλοδαπή από τα ξένα κράτη (π.χ. Βαυαρία) με τον όρο να κατασκευασθούν και να λειτουργήσουν σε αυτά ελληνικά σχολεία.
Ακόμη καλύπτονται οι περιπτώσεις αγοράς για εκτέλεση έργων αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας ως και εκτέλεσης έργων που έχουν σχέση με τις εγκαταστάσεις της Αθωνιάδος Σχολής του Αγίου Όρους από τον Ο.Σ.Κ. Α.Ε..
γ) Στους μόνιμους και με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου υπαλλήλους Μηχανικούς διπλωματούχους ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ο.Τ.Α. καταβάλλονται εκτός τακτικών αποδοχών, μέσω κεντρικής διαχείρισης (Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων) δύο επιδόματα περιοδικά ανά δίμηνο ή τρίμηνο κ.λπ..
Οι λογαριασμοί από τους οποίους αντλούνται τα συγκεκριμένα ποσά προκύπτουν από κρατήσεις επί των συμβάσεων κατασκευών έργων (6%ο σε κάθε πιστοποίηση) ή επί του συνολικά εγκεκριμένου Π.Δ.Ε. ( 7%ο σε ετήσια βάση. Το ύψος των επιδομάτων αυτών ποικίλει καθόσον συναρτάται με επενδυτικό ύψος σε συγκεκριμένη χρονική βάση και διανέμεται απευθείας στους δικαιούχους μέσω κεντρικών λογαριασμών. Το αναλογούν ποσό ανά Μηχανικό καταβάλλεται κανονικά και στους Μηχανικούς των Οργανισμών που μετετράπησαν σε Α.Ε.. Χρειάζεται ωστόσο νομική κατοχύρωση αυτού του δικαιώματος .
Ήδη για τους Μηχανικούς του Ο.Λ.Π. το θέμα ρυθμίστηκε με το νόμο της μετατροπής του σε Α.Ε. του ν. 2688/1999.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προτείνεται η νομική τακτοποίηση του ίδιου θέματος για το προσωπικό του Ο.Σ.Κ. Α.Ε..

Παράγραφος 12:
Με την προτεινόμενη διάταξη ενοποιούνται τα Τμήματα αξιολόγησης και επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και συνιστάται Τμήμα ποιότητας της εκπαίδευσης, για να δοθεί περισσότερο βάρος στον τομέα αυτόν. Επίσης προβλέπεται κάλυψη των εξόδων του προέδρου και των αντιπροέδρων, οι οποίοι είναι κάτοικοι άλλων νομών από αυτόν της έδρας του και θέματα αποζημίωσης για τους κατόχους των ίδιων θέσεων.

Παράγραφοι 13 και14:
Στόχος των παραγράφων 13 και 14 του παρόντος σχεδίου νόμου είναι:
α) Να προσδιορίσουν με ακρίβεια τη διαδικασία ανοικτής προκήρυξης για την επιλογή Διευθυντών στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (Ε.Β.Ε.) και τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (Γ.Α.Κ.).
β) Να εξασφαλίσουν την υποβολή υποψηφιοτήτων με ποιοτικές και ανάλογων ειδικοτήτων προδιαγραφές.
γ) Να διασφαλίσουν την αντικειμενική επιλογή των υποψηφίων.
δ) Να καθορίσουν το εργασιακό καθεστώς των Διευθυντών.
Τα παραπάνω επιδιώκονται προκειμένου οι μελλοντικοί κάτοχοι των δύο θέσεων να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις εκσυγχρονισμού των αντίστοιχων φορέων.
- Σύμφωνα με την παράγραφο 14 καθορίζεται η διαδικασία επιλογής του Διευθυντή της Ε.Β.Ε.. Η θέση χηρεύει από το 1996 και κατέστη αδύνατο να καλυφθεί με βάση το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς.
Ο στόχος είναι να επιλυθούν προβλήματα που προέκυψαν κατά τη διενέργεια διαγωνισμού που έγινε με βάση την προγενέστερη νομοθετική ρύθμιση (βλ. παράγραφο 7 του άρθρου 15 του ν. 2640/1998), γεγονός το οποίο είχε ως αποτέλεσμα τη μη κάλυψη της θέσης.
Στο πλαίσιο αυτό ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στο καθεστώς του Διευθυντή ως δημόσιου λειτουργού. Συγκεκριμένα, διευθετούνται θέματα που αφορούν τις περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες ο Διευθυντής της Ε.Β.Ε. υπηρετούσε πριν σε άλλη θέση του ευρύτερου δημόσιου τομέα και διευκρινίζεται το εργασιακό του καθεστώς και μετά τη λήξη της θητείας του.
Επίσης, ενισχύονται τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα και προσδιορίζονται οι ικανότητες που οφείλει να έχει προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες διοικητικές και επιστημονικές απαιτήσεις της θέσης.
Συγκεκριμένα, καθορίζεται ως προϋπόθεση επιλογής η ειδικότητα, η οποία εξασφαλίζεται είτε με την κατοχή διδακτορικού διπλώματος στη βιβλιοθηκονομία είτε με την κατοχή διδακτορικού διπλώματος σε άλλο γνωστικό αντικείμενο σε συνδυασμό με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στη βιβλιοθηκονομία. Επιπλέον καθορίζεται μισθολογική αντιστοιχία σύμφωνα με τα απαιτούμενα προσόντα.
- Σύμφωνα με την παράγραφο 15 καθορίζεται η διαδικασία επιλογής του Διευθυντή των Γ.Α.Κ.. Σημειώνουμε ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρξε νομοθετική πρόβλεψη για τη διαδικασία ανοικτής προκήρυξης της θέσης και επιλογής του υποψηφίου.
Στο πλαίσιο αυτό καθορίζονται όλα τα θέματα που αφορούν τη διαδικασία προκήρυξης και επιλογής του Διευθυντή. Συγκεκριμένα, προσδιορίζεται η υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που διενεργεί την προκήρυξη της θέσης και η επιτροπή επιλογής των υποψηφίων.
Επιπλέον, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στο καθεστώς του Διευθυντή ως δημόσιου λειτουργού.
Επίσης, ενισχύονται τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα και προσδιορίζονται οι ικανότητες που οφείλει να έχει προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες διοικητικές και επιστημονικές απαιτήσεις της θέσης. Τέλος, καθορίζεται μισθολογική αντιστοιχία σύμφωνα με τα απαιτούμενα προσόντα.

Παράγραφος 15:
Η Σιβιτανίδειος είναι ενταγμένη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και παρέχει τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση επί 75 συναπτά έτη σε αριθμό μαθητών που υπερβαίνει ετησίως τους 5.000. Με την προτεινόμενη ρύθμιση ρυθμίζεται το θέμα των αναπληρωτών σύμφωνα με την αρχή της ισότητας, αφού κατά τον αυτό τρόπο ισχύει για τη λοιπή δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Παράγραφοι 16 και 17:
Με τη διάταξη αυτή το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων οργανώνει τις υπηρεσίες του, ώστε να μπορέσει να ετοιμαστεί με επάρκεια και πληρότητα για τα θέματα της Κοινωνίας της Πληροφορίας και τα θέματα που έχουν σχέση με την εκπαίδευση και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Για τη στελέχωση του "Γραφείου Κοινωνίας της Πληροφορίας" πρέπει να ευρεθεί επιστημονικό προσωπικό υψηλού επιπέδου. Αυτό μπορεί να γίνει από το δυναμικό των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. ως και της λοιπής εκπαίδευσης. Έτσι δικαιολογείται ό,τι μπορεί να απασχολούνται στο Υπουργείο ακόμη και αν αυτό δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Θα συνεχίζουν επίσης να λαμβάνουν ότι μισθούς, επιδόματα και γενικώς αμοιβές που με οποιαδήποτε ονομασία ελάμβαναν και να έχουν την υπηρεσιακή κατάσταση που έχουν κατά το χρόνο της απόσπασης.

Παράγραφοι 18 και 19:
Επειδή σύντομα θα κατατεθεί το σχέδιο νόμου για τα Τ.Ε.Ι. και εν όψει των αλλαγών που θα γίνουν, κρίνεται σκόπιμο να παραταθεί η θητεία Προέδρων και Αντιπροέδρων που υπηρετούν σήμερα, ώστε χωρίς εκλογικές διαδικασίες που στερούνται νοήματος, λόγω του περιορισμένου χρόνου, να πάμε κατευθείαν στο νέο καθεστώς και στα νέα όργανα.
Το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Ι.Τ.Ε.) ιδρύθηκε το 1983 με το ν. 1404/1983 και προσέφερε σημαντικές υπηρεσίες στο έργο των Τ.Ε.Ι.. Ο ρόλος του προφανώς θα διαφοροποιηθεί με την αλλαγή στο νομικό καθεστώς των Τ.Ε.Ι. που προετοιμάζει και έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση. Επειδή αυτό θα γίνει σχετικά σύντομα, αλλά τα προβλήματα και οι εκκρεμότητες δεν θα επιλυθούν άμεσα, και επειδή η σύνθεση των οργάνων του δεν επιτρέπει τη νόμιμη λειτουργία τους για το σύντομο αυτό διάστημα λόγω θανάτου του Προέδρου του και παραίτησης μελών του, ενώ ο χρόνος δεν επαρκεί για να κινηθεί η διαδικασία ανάδειξης νέων μελών του, προτείνεται η διάταξη της παραγράφου αυτής, ώστε να αποσπαστούν στις κενές θέσεις του προσωπικού του Ι.Τ.Ε. μέλη του Ε.Π. των Τ.Ε.Ι. για διάστημα που δεν υπερβαίνει το τέλος του ακαδημαϊκού έτους 2002. Για τον ίδιο λόγο προβλέπεται και απόσπαση λοιπού προσωπικού.
Κατόπιν αυτών ζητούμε να ψηφισθεί από τη Βουλή των Ελλήνων το προτεινόμενο νομοσχέδιο.

Αθήνα, 31 Ιανουαρίου 2001

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ    ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ
Β. Παπανδρέου                                                          Απ.-Αθ. Τσοχατζόπουλος

ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ                                       ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Γ. Α. Παπανδρέου                                 Γ. Παπαντωνίου

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ                             ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
Ν. Χριστοδουλάκης                    Κ. Λαλιώτης

ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ         ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
Π.Ευθυμίου                                              Α. Γιαννίτσης

ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ
Μ. Χρυσοχοΐδης